Oral / Redacció 45


Aquest videojoc per al mòbil acumula ja més de 20 milions d'usuaris actius al dia només als Estats Units, fins i tot més que Twitter

Pokémon GO va arribar a Espanya el 15 de juliol passat, deu dies després del seu llançament als Estats Units. Aquest videojoc per a mòbil ha revolucionat aquest estiu els usuaris de totes les edats i ja acumula més de 20 milions d'usuaris actius al dia només al país nord-americà. El joc ha superat el rècord previ de Candy Crush i té més usuaris fins i tot que Twitter.


Característiques

Aquest lliurament de la saga segueix els conceptes bàsics de l'univers Pokémon. El jugador assumeix el rol d'"entrenador" de pokémons, una sèrie de criatures repartides per tot el món, i l'objectiu en el joc és atrapar-ne tantes com pugui. Després, en ubicacions designades i conegudes com "gimnasos", els entrenadors enfronten els seus pokémons entre si en batalles.
La gran novetat de Pokémon GO en relació amb els títols anteriors, i una de les raons per les quals s'ha fet tan popular, és que els pokémons no es busquen en un mapa virtual com el de qualsevol altre videojoc, sinó al món real. Utilitzant la tecnologia de realitat augmentada i el geoposicionament, el videojoc combina els seus gràfics propis amb la imatge que el mòbil estigui enfocant en aquell moment amb la càmera, cosa que fa la sensació que el pokémon existeix i és davant del jugador.
Al llarg del joc, els entrenadors van pujant de nivell i guanyant nous privilegis a mesura que progressen (per exemple, la possibilitat d'entrar als gimnasos en el nivell 5). Així mateix, els pokémons també poden evolucionar, creixent en força i obtenint nous poders.
L'objectiu final del joc és col.leccionar i evolucionar fins al seu nivell màxim tots els pokémons de l'anomenada Pokédex, una mena d'enciclopèdia que engloba totes les espècies que hi ha d'aquestes criatures.


Les raons de l'èxit

És probable que aquest èxit de Pokémon GO sigui degut a una combinació de factors. Per començar, l'ús de la tecnologia de realitat augmentada converteix Pokémon GO en un joc molt atractiu, fins i tot per a aquells que no juguen a videojocs. Ha aconseguit convertir una activitat que en general es desenvolupa assegut i davant d'una pantalla en una mena d'aventura d'exploració que es viu en primera persona i al mateix barri del jugador.
L'activitat física que requereix aquest joc també està tenint conseqüències positives en les generacions més joves. Nens que abans es passaven la tarda asseguts al sofà jugant amb el mòbil, ara passen aquest temps caminant per la ciutat, explorant racons que no coneixien d'aquesta i socialitzant-se amb altres infants. Fins i tot hi ha exemples de superació a través d'aquest joc, com el d'una mare que va explicar a Facebook com el seu fill diagnosticat d'autisme va començar a comunicar-se més i a relacionar-se amb altres nens gràcies al joc.
Per la seva banda, alguns negocis, com bars o cafeteries, han vist com l'afluència de públic pujava de forma exponencial els últims dies per haver estat assignats com a pokeparades per l'algorisme del joc.
Però també s'han donat situacions inversemblants i perilloses. Per exemple, una dona als Estats Units va trobar un cadàver mentre buscava pokémons i un altre ciutadà del mateix país va encastar el seu cotxe contra un arbre per anar caçant pokémons mentre conduïa.
En qualsevol cas, el que és innegable és l'impacte social que ha tingut aquest joc i això només les dues primeres setmanes després del seu llançament. Encara que la millor part se l'ha emportat Nintendo, que des del llançament de Pokémon GO ha pujat un 76% en la Borsa.

Per un consum responsable


La barreja d'elements clàssics de la saga amb les novetats de Pokémon GO, inclòs l'ús de la realitat augmentada, explica l'èxit del joc entre usuaris de totes les edats. Tot i això, convé recordar la importància de fer un consum responsable de la tecnologia i aplicar-ho també als videojocs per no convertir una afició en un problema de salut.
Tal com recorden els experts, els videojocs consumits amb prudència i moderació tenen nombrosos beneficis: el desenvolupament de la capacitat lògica, l'estimulació de l'agudesa visual i la millora dels reflexos, entre d'altres. I encara que Pokémon GO, per la seva naturalesa, evita el sedentarisme associat a la majoria de videojocs, una combinació equilibrada de temps de joc amb altres activitats, com la lectura o els esports, permetrà gaudir d'aquests beneficis sense por de patir els perills d'un consum excessiu.
Així, en el cas de nens i adolescents, és recomanable establir amb ells una sèrie de pautes per a limitar el temps de joc. Aquestes normes són especialment importants en les hores prèvies al moment d'anar al llit, per tal d'evitar possibles trastorns de son.



____________________
____________________


Barcelona: la invasió dels ‘segways’

Els veïns de Ciutat Vella denuncien les molèsties que creen els vehicles motoritzats que circulen per la vorera i exigeixen solucions a Colau



Un grup de persones amb casc circulant per la vorera sobre un vehicle motoritzat format per un manillar i dues rodes. Aquesta imatge que fins fa pocs anys era inimaginable ha passat a formar part del paisatge de Barcelona. Segways, patins elèctrics, GoCars (vehicles petits i grocs), Solowheels (rodes amb motor) o tricicles han envaït els carrers de la ciutat -especialment de Ciutat Vella- i s’han convertit en un dels vehicles preferits dels turistes per desplaçar-se per Barcelona.


Tot i tenir motor, la majoria d’aquests vehicles circulen per la vorera, al costat dels vianants. Aquest fet ha provocat les queixes dels veïns de Ciutat Vella, que han vist com any rere any aquests artefactes han anat fent seves les voreres. “No pots caminar tranquil·lament pel barri. Has d’estar vigilant tota l’estona”, explica Maria Mas, de la Xarxa Veïnal de Ciutat Vella. Tot i que segons la normativa vigent les passejades organitzades poden estar formades per un màxim de tres integrants, Mas denuncia que els grups multitudinaris de segways són habituals.
Sovint passen per carrers estrets i impossibiliten el pas als veïns”, afegeix. Com a solució proposa que els vehicles motoritzats segueixin uns circuits prèviament determinats per evitar així que passin pels carrers estrets. “És un escàndol el que està passant”, assegura. La normativa vigent obliga l’empresa que organitzi aquestes activitats a suspendre la circulació quan la densitat de vianants sigui elevada o en moments d’aglomeració. També l’obliga a vetllar perquè es garanteixi “la integritat física dels usuaris de l’espai públic, així com dels béns públics” i a mantenir una distància mínima de 100 metres entre els diferents grups que vagin en segway.
Sobre la taula” de l’Ajuntament
Pel que fa a l’usuari, la normativa obliga a mantenir una distància d’1,5 metres amb el vianant i a no interferir en la mobilitat dels altres usuaris de la via pública. Precisament, aquest va ser un dels punts que van denunciar els assistents en la trobada oberta que va celebrar la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, amb els veïns a finals de juliol a la rambla de Santa Mònica. Els veïns van demanar a Pin que vetllés perquè els segways complissin la normativa i van reclamar solucions extres. La regidora va respondre que és un dels temes que el govern municipal “té sobre la taula” i que estudiaran quines són les solucions que hi poden aportar. En la mateixa línia s’han pronunciat les fonts municipals consultades per l’ARA, que han assegurat que el govern està treballant per resoldre la problemàtica.
També en l’assemblea que van celebrar els veïns de la Barceloneta el 12 d’agost passat -tot just un any després de l’inici de la revolta veïnal contra els pisos turístics- van reclamar més control d’aquests vehicles motoritzats.
A l’assemblea hi va assistir la regidora Gala Pin -que és veïna de la Barceloneta- per “solidaritzar-se” amb les diferents problemàtiques del barri. “Els segways són com mosquits: es posen per tot arreu sense respectar les normes de circulació”, denuncia el portaveu de La Barceloneta Diu Prou, Sergio Arnás. En aquest sentit, afegeix que es tracta d’una moda “molt perillosa” perquè circulen per la vorera a una velocitat “molt elevada”.
És una bomba de rellotgeria, ja hi ha hagut diverses topades amb els veïns del barri”, insisteix. No obstant, la normativa actual obliga els conductors de tots aquests vehicles (segways, patinets i tricicles, entre d’altres) a no superar els 10 km/h i a adequar la velocitat al pas dels vianants que es trobin al voltant.
A més, els obliga a mantenir un metre de distància amb la línia de les façanes. Arnás també es mostra preocupat per l’estat en què circulen alguns dels conductors d’aquests vehicles. “Recentment he vist diversos nois que bevien cervesa mentre conduïen”, apunta el portaveu de La Barceloneta Diu Prou.
Els conductors dels segways o d’altres artefactes similars estan subjectes a les mateixes normatives pel que fa al consum d’alcohol o substàncies estupefaents que els vehicles que circulen per la carretera.
Una normativa “laxa”
Arnás -que assegura que ha vist moltes vegades la Guàrdia Urbana i els agents cívics actuar contra les infraccions dels conductors dels segways - considera que la normativa és molt laxa. “És evident que els que es dediquen a aquest negoci en són conscients i se n’aprofiten”, opina. En aquest sentit, assegura que es pot observar com les botigues deixen els vehicles a l’espai públic durant tot el dia.
Precisament, en la manifestació que van dur a terme els veïns de la Barceloneta després de l’assemblea del 12 d’agost, un dels participants es va encarar amb una botiga de patinets elèctrics. Lamentava la proliferació d’aquest tipus de negoci i els acusava de no vetllar pel compliment de la normativa.

El govern de Colau -de la mateixa manera que ho feia el de Trias- dóna permisos temporals a les empreses que compleixin amb els requisits exigits. “La problemàtica dels segways és un de tants temes que volem estudiar i intentar solucionar”, asseguren fonts municipals.
També:

L'Ajuntament de Barcelona vol eradicar l'ús de patinets elèctrics de les voreres i prohibir-los als menors de 16 anys


__________________
__________________







Més del 67% dels compradors a Espanya afirma que llegeix la informació de l'etiquetatge dels productes alimentaris que adquireix, segons el Baròmetre AECOC Shopper View (l'associació de fabricants i distribuïdors), que el 2015 va analitzar els hàbits de compra dels consumidors espanyols. I una de les informacions a les quals presten més atenció és a la nutricional. També EROSKI CONSUMER va consultar sobre aquest tema un miler de persones majors d'edat el 2013 i, entre altres conclusions, va poder verificar que el 81% dels qui afirmaven que es fixaven en l'etiquetatge llegia sempre la informació nutricional.

Aquestes dades proven l'interès dels consumidors pel valor nutricional de tots els aliments que s'emporten a casa. Tant és així que, a partir del 13 de desembre d'aquest any, el Reglament Europeu sobre Etiquetatge d'Aliments (Reglament (UE) Núm. 1169/2011) obligarà a incloure aquesta informació en les etiquetes dels productes alimentaris, si bé alguns fabricants ja l'han incorporat de forma voluntària.

EROSKI CONSUMER ha analitzat la normativa en profunditat amb l'objectiu de proporcionar als consumidors una guia sobre el que trobaran en relació amb la informació nutricional en les etiquetes dels productes alimentaris que adquireixin a partir de l'últim mes de l'any. Per a fer-ho, s'han utilitzat diverses fonts: l'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN), la Federació Espanyola d'Indústries de l'Alimentació i Begudes (FIAB), la Fundació Basca per a la Seguretat Agroalimentària (Elika) i la Confederació de Consumidors i Usuaris (CECU).


Excepcions a la norma




En línies generals, els aliments, també aquells destinats a una alimentació especial, hauran d'incloure informació nutricional en les etiquetes.

Ara bé, la llei incorpora algunes excepcions: les aigües minerals i els complements alimentaris, perquè ja disposen de la seva pròpia normativa, i també les begudes amb un grau alcohòlic volumètric superior a 1,2%. Altres aliments lliures d'incorporar la informació nutricional obligatòria són:
  • Productes sense transformar que incloguin un sol ingredient.
  • Productes transformats l'única transformació dels quals hagi consistit a ser curats i que incloguin un sol ingredient.
  • Aigua destinada al consum humà, inclosa aquella a la qual s'ha afegit anhídrid carbònic o aromes.
  • Una herba aromàtica, una espècia o la barreja d'aquestes.
  • Sal i succedanis de la sal.
  • Edulcorants de taula.
  • Extractes de cafè i de xicoira, grans de cafè sencers o mòlts i grans de cafè descafeïnats sencers o mòlts.
  • Infusions d'herbes i fruites, te, te descafeïnat, te instantani o soluble, extracte de te o extracte de te descafeïnat que no continguin més ingredients afegits que aromes que no modifiquin el valor nutricional del te.
  • Vinagres fermentats i els seus succedanis, inclosos aquells que tinguin com a únics ingredients afegits les aromes.
  • Aromes, additius, enzims alimentaris i coadjuvants tecnològics.
  • Gelatines.
  • Compostos per a espessir melmelades.
  • Llevat.
  • Xiclet.
  • Aliments en envasos que tinguin una superfície màxima inferior a 25 cm2.
  • Aliments subministrats directament pel fabricant en petites quantitats al consumidor final o a establiments minoristes.
Per la seva banda, encara que en les begudes amb contingut alcohòlic i en els aliments no envasats la informació nutricional no serà obligatòria, els fabricants podran incorporar-la si així ho desitgen. Fins i tot se'ls permet limitar-se al valor energètic o, en el segon cas, afegir a aquesta dada la quantitat de greixos, àcids grassos saturats, sucres i sal.


0 comentaris:

Publica un comentari

 

blogger templates | Make Money Online