PROVES DE LA JQCV NOVEMBRE 2016


Certificats de coneixements generals


Certificats de capacitació tècnica

LA PLAÇA DEL LLIBRE

Podeu passar-hi aquest cap de setmana!



"La Plaça del Llibre és la major mostra de literatura en valencià a la ciutat de València. Un punt d’encontre per a editorials que editen en català, llibreries, autors, il·lustradors i bibliotecaris.
La 4a Plaça del Llibre reunirà la major oferta de llibres en valencià que s’ha vist mai a la ciutat, amb set llibreries i 36 editorials que treballaran conjuntament per oferir als lectors les últimes novetats i també els imprescindibles de la literatura en la nostra llengua.
L’encontre compta amb la col·laboració de les biblioteques públiques i les universitats valencianes, que tenen en la plaça un important punt de trobada."




Oral / Redacció 42


Videojocs per a majors


Els adults també hi juguen

La mitjana d'edat dels usuaris de consoles s'acosta als 25 anys, fet que impulsa el naixement de nous jocs més elaborats intel·lectualment

Els qui juguen davant una pantalla compleixen anys i creixen en nombre. Al 2010, es preveu que a tot el món seran 80 milions els adults que utilitzaran regularment la consola o l'ordinador per entretenir-se, i gaudir així d'un món que fins ara es considerava propi de la infància i l'adolescència. L'ampliació i l'extensió de la franja d'edat dels aficionats als videojocs es deu a dos factors: d'una banda, el procés natural pel qual els adolescents dels anys vuitanta, aquells que jugaven als salons recreatius, són avui adults que no han perdut el costum de jugar. D'altra banda, noves generacions d'adults nouvinguts a l'oci digital descobreixen un nou entreteniment, més actiu i fins i tot social del que abans es creia, amb títols específicament dissenyats per a ells.
I no són una minoria. Segons el Centre d'Anàlisis de la Societat de la Informació i les Telecomunicacions, Enter, l'usuari mitjà espanyol no és un xiquet: té entre 13 i 35 anys. La indústria del videojoc també situa l'edat mitjana dels 20 als 30 anys. Les empreses del sector han descobert, a més, que el perfil de l'aficionat adult no se centra en un únic tipus de videojoc i que la seua demanda varia amb l'edat.
Ningú no pot negar l'atractiu hiperrealisme dels principals videojocs de moda. Els elaboradíssims entorns gràfics i el so envoltant fan sentir el jugador com si estigués en una baralla als carrers de Los Angeles o assegut sobre una motocicleta en la més trepidant de les carreres de la categoria MotoGP. Però més realista no té per què ser sinònim de més divertit o més reptador. Per això, molts fabricants ja obren línies de mercat amb videojocs en què la creativitat i la reflexió són un component essencial per a atreure aquest nou públic. El factor socialitzador també té importància: jugar amb la consola no té per què significar només jugar: aquí es troba l'èxit de programes com Singstar, que converteix la consola Playstation en un karaoke per jugar amb els amics.

Retorn al Pong

Molts dels adults no se senten atrets pels jocs de mecànica excessivament complexa, prefereixen un joc directe, senzill i ràpid d'aprendre. Així, no sorprèn que al 2005 molts usuaris elegissen com el seu joc favorit el Pong dels setanta, el primer videojoc de la història, (un "tenis virtual" en blanc i negre en què la bola rebota una vegada i una altra). Potser per això triomfa la consola Wii de Nintendo (les seues vendes al Japó superen de sis a un les del seu rival Playstation 3), que compensa els gràfics espartans (a anys llum de les consoles modernes com la Xbox 360 o la Playstation 3, i fins i tot de la Playstation 2) amb un nou comandament per control remot que detecta el moviment i que ha revolucionat la forma de relacionar-se amb els videojocs. Entretenir-se amb la Wii no requereix més perícia que moure el comandament en l'aire com si fos una raqueta de tenis, un bat de beisbol o un pal de golf. Recentment s'ha provat aquesta consola en geriàtrics dels Estats Units amb resultats excel·lents, tant en l'entreteniment dels ancians com en la seua millora física.

L'univers dels mons virtuals

On més s'ha notat l'entrada dels adults en el món dels videojocs és en el camp dels mons virtuals o "metaversos". Es tracta de programes que desenvolupen universos dins de l'ordinador i als quals l'usuari juga sol i aïllat, o connectat a Internet i en comunitat amb altres persones. Per exemple, el joc "The Sims" exigeix una alta dosi de creativitat, exercici mental i sentit estètic. En aquest joc, l'usuari recrea una vida paral·lela amb tots els seus elements. Un altre exemple d'universos virtuals curiós és el de VATSIM i IVAO, en què milers d'usuaris juguen simultàniament amb els seus simuladors de vol. Els pilots virtuals tenen així un espai comú per "volar" al costat de molts altres usuaris pels "cels" de la xarxa, imitant fins a l'última coma els procediments d'operacions reals. Així, en aquests jocs no és rar que alguns usuaris facen un "vol" de Madrid a Nova York en temps real.

CONTINUA...


________________________________
________________________________

Anàlisi documental per a conèixer els hàbits d'ús de les xarxes socials per part de la població infantil i adolescent

Nens i adolescents captivats per les xarxes



Les xarxes socials a Internet han canviat de forma radical la nostra forma d'interactuar amb les persones. Segons IAB Spain, l'associació que representa al sector de la publicitat en mitjans digitals a Espanya, més de 15,4 milions de persones amb una edat d'entre 16 i 55 anys fan servir habitualment les xarxes socials al nostre país. En canvi, per als anomenats "nadius digitals", aquells que han nascut connectats a la xarxa de xarxes, aquestes plataformes en línia no són cap novetat. Encara més, ni tan sols diferencien entre la vida en línia i la vida fora de línia.
EROSKI CONSUMER ha volgut conèixer la forma en què els més joves s'acosten a les xarxes socials i l'ús que en fan. Ha fet servir, per a aquest fi, diverses fonts d'informació: l'Institut Nacional d'Estadística (INE), el Ministeri d'Interior, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, l'Associació per a la Recerca de Mitjans de Comunicació (AIMC), la xarxa de recerca de la Comissió Europea (EU Kids Online), l'Institut de la Joventut (Injuve), el Centre de Seguretat d'Internet per als Menors a Espanya (Protégelos), PantallasAmigas i IAB Spain; a més de diversos estudis elaborats per investigadors de l'àmbit universitari.

Evolució en l'ús

Fa temps que els nens i els adolescents han incorporat les noves tecnologies al seu dia a dia: segons l'INE, el 94% de la població infantil d'entre 10 i 15 anys fa servir Internet. Dins d'aquest món virtual immens, les xarxes socials ocupen un lloc prioritari entre les activitats digitals dels més joves.
El 2011, EU Kids Online, una recerca feta amb més de 1.000 menors espanyols d'entre 9 i 16 anys que feien servir Internet, va detectar que el 59% d'ells també utilitzava les xarxes socials, encara que només fos una visita als perfils d'uns altres.
Un altre estudi sobre els "Hàbits d'ús a Internet i a les xarxes socials dels adolescents espanyols", publicat el 2013 en la revista científica Comunicar, confirmava aquest ús elevat de les xarxes socials. En l'estudi, els professors Antonio García, Mª Cruz López d'Ayala i Beatriz Catalina García, de la universitat Rey Juan Carlos de Madrid, van enquestar més de 2.000 adolescents d'entre 12 i 17 anys. Van detectar que un 75% es connectava amb molta freqüència a aquestes plataformes. Per edats, els de més edat hi accedien amb més assiduïtat: el 84% dels enquestats d'entre 15 i 17 anys, enfront del 68% que tenien entre 12 i 14 anys.
El 2014, segons l'"Enquesta sobre hàbits d'ús i seguretat a Internet de menors i joves a Espanya", elaborada pel Ministeri d'Interior a més de 1.500 nens i adolescents de 10 a 17 anys, el 94% assegurava haver vist vídeos a Youtube l'últim mes, el 82% feia servir la missatgeria instantània i el 68% visitava perfils de xarxes socials (el seu o el d'una altra persona).
Al final de 2014, la penetració de les xarxes socials entre adolescents de 14 a 17 anys era del 97%, segons IAB Spain (va enquestar 105 persones amb aquesta edat). Per regla general, accedeixen a aquestes plataformes virtuals amb l'ordinador a mitja tarda i amb el mòbil a mitjanit.
Facebook és la seva xarxa social preferida, seguida de Twitter i Instagram. Tanmateix, aquesta classificació no es correspon del tot amb les xarxes socials més utilitzades entre aquests adolescents: primer és Facebook, després Youtube i, finalment, Twitter. Els segueixen Instagram i Tuenti (aquesta última va desaparèixer com a xarxa social al febrer de 2016) i, a la cua, hi ha Spotify, Google+, Badoo, LinkedIn i Pinterest.

Construir identitat

La combinació xarxes socials i menors és inseparable, i el motiu, en part, té a veure amb la mateixa idiosincràsia de ser adolescent. Les investigadores Belinda de Frutos i Tamara Vázquez (de les universitats de Valladolid i CEU Sant Pablo, respectivament) van elaborar un estudi qualitatiu titulat "Les xarxes socials en adolescents i joves: un aprenentatge cap a l'autoregulació", basat en la informació proporcionada per grups de discussió amb joves d'entre 15 i 19 anys. Segons el parer de les dues expertes, les xarxes socials són importants per als adolescents perquè es perceben com "una eina que cristal.litza la seva necessitat d'interacció, els possibilita construir la seva pròpia imatge personal i expressar així la seva identitat, al marge del món dels adults".
També ho creu així Lucía Merino en l'anàlisi feta per Injuve, "Joves en xarxes socials: significats i pràctiques d'una sociabilitat digital", en la qual enquestava més de 300 joves d'entre 14 i 17 anys: "Estar en contacte és una part crucial del procés dinàmic de construcció de la seva identitat i les noves tecnologies els permeten estar en contacte constant amb els seus amics, per mitjà de les xarxes socials i els serveis de missatgeria instantània".

__________________________________
__________________________________


L'alternativa alemanya per al reciclatge d'envasos

La campanya Envàs, on vas? ha fet sortir a la llum els problemes de l'actual sistema de reciclatge d'envasos. Alemanya ha aconseguit reciclar més i millor gràcies al sistema de retorn implantat fa deu anys.
El sistema de reciclatge d'envasos que hi ha actualment a l'estat espanyol té alternativa, i no és una alternativa només teòrica, sinó que ja està en marxa en països com Alemanya. És el sistema de retorn, que estableix que els consumidors han de pagar un dipòsit per cada envàs i retornar els envasos a la botiga per recuperar els dipòsits. Aquest incentiu fa que augmenti la taxa de recollida selectiva, i aquesta recollida també millora qualitativament.
El sistema de retorn alemany ha fet 10 anys aquest mes de gener, i els seus impulsors celebren que hi hagi arribat amb bons resultats. Thomas Fischer, un dels responsables de l'organització ecologista Deutsche Umwelthilfe, destaca que la taxa de recollida selectiva dels envasos que formen part del sistema ha arribat al 98,5%. "Hi ha molt retorn, els materials són de molta qualitat i el reciclatge també és de molta qualitat, ja que a partir d'una ampolla s'acaba produint el mateix tipus d'ampolla", detalla.
Un informe de la consultora Price Waterhouse Coopers elaborat per a Deutsche Umwelthilfe va corroborar, el juny del 2011, que el sistema de retorn és més eficaç que el del contenidor groc, que continua existint per als residus que no formen part del sistema de retorn. "Els costos dels dos sistemes són pràcticament iguals, però la taxa de reciclatge, que és aproximadament el triple, i la millor qualitat d'aquest reciclatge fan que el sistema de retorn sigui significativament més eficaç", diu textualment l'informe.
Holanda, Dinamarca, Noruega, Suècia o Finlàndia també tenen sistemes de retorn, però Europa encara té molt camí per recórrer en aquest àmbit. Ho diu Domingo Jiménez Beltrán, exdirector de l'Agència Europea de Medi Ambient, que critica la influència dels interessos econòmics: "A nivell comunitari, en qualsevol informe de la situació del medi ambient hi ha progressos però no una millora generalitzada, i en el tema dels residus la cosa va fatal. El sistema de retorn no s'imposa per falta de voluntat política, ja que la política es doblega als interessos econòmics".
La lluita per importar-lo a l'Estat
Jiménez Beltran és president honorífic de l'associació Retorna, integrada per entitats ecologistes i el Gremi de Recuperadors de Catalunya, que des de l'any 2010 treballen conjuntament perquè el sistema de retorn s'implanti a l'estat espanyol. "El sistema del contenidor groc estatal està estancat en un nivell molt baix: només un de cada quatre envasos de plàstic va al contenidor groc", lamenta Víctor Mitjans, director d'estudis de Retorna, que justifica així la necessitat del canvi.
Sobre la discrepància entre les seves dades i les que aporta Ecoembes, l'associació d'empreses envasadores que gestiona el sistema del contenidor groc a l'Estat, Mitjans argumenta que "Ecoembes dóna les dades globals, que inclouen totes les caixes de cartró del contenidor blau". Miquel Roset, director executiu de Retorna, va més enllà i acusa els envasadors de calcular malament la taxa de reciclatge: "Hi ha una descompensació entre el numerador i el denominador. Compten el total de la recollida en relació amb un univers limitat (la producció de les seves empreses), molt més petit que l'univers total".
Deixant de banda les xifres actuals, els envasadors admeten que el sistema de retorn donaria més bons resultats. Consideren, però, que no és viable implantar-lo a l'Estat: un estudi de Sismega Consultores per a Ecoembes considera que exigiria una inversió inicial massa alta i que el seu funcionament seria també massa car. En canvi, un estudi de la consultora britànica Eunomia per a Retorna ha avaluat els costos que tindria el sistema per als diversos actors implicats, i ha arribat a la conclusió que seria sostenible econòmicament.
Opció a nivell autonòmic
Retorna assegura que una reforma de la llei de residus aprovada el 19 de desembre "ha donat a les comunitats autònomes capacitat legal per implantar un sistema de retorn propi". L'associació interpreta que la llei de residus és una llei de mínims, que les comunitats poden desenvolupar, i creu que la nova redacció dels supòsits en què es pot implantar un sistema de retorn ha deixat prou marge per fer-ho. Admeten, però, que la implantació a nivell autonòmic presenta reptes pràctics importants. Josep Maria Tost, director de l'Agència de Residus de Catalunya, només concep una reforma estatal. Tot i així, Retorna i l'agència ja preparen una prova pilot del sistema a Catalunya.

ara.cat

Oral / Redacció 41

Tolerància urbana

MARIA BUHIGAS - URBANISTA

A moltes ciutats del món quan un barri es posa de moda o millora per una intervenció urbanística es produeix un efecte pervers que en anglès es coneix com gentrification i que implica l'expulsió de la població que fins ara hi havia viscut. Avui vull parlar d'un tipus de gentrification diferent i que em sembla molt il·lustratiu dels temps en què vivim: la gentrificació de la pròpia ciutat, de l'essència de la ciutat. La ciutat ha estat sempre associada a una imatge de bullici, de moviment, de gent i mercaderies amunt i avall, en una coexistència o convivència entre el caos i l'ordre. Un espai de promiscuïtat, no de mixtura, on tot és possible, on tothom hi té cabuda. Quan es diu d'una ciutat “aquí pots trobar de tot” s'està resumint en una sola frase el que intento transmetre. Però aquesta essència està en perill de gentrificació. Qui és el seu botxí? La resposta fàcil sempre apunta als sospitosos habituals: especuladors sense escrúpols, lobbies econòmics i grups de poder. Però aquest cop no es troba entre ells. El botxí és més difícil de classificar, d'empaitar i de desemmascarar. El botxí som nosaltres, ciutadans de peu, els que habitem les ciutats.

Fa temps que no volem veure-ho però som nosaltres els que fem la ciutat, no són els sospitosos. Som nosaltres els que decidim on anar a comprar, si a la botiga de barri o al centre comercial; som nosaltres els que decidim deixar el cotxe i anar caminant; som nosaltres els que ens queixem quan tenim turistes a l'escala, però ocupem una escala de veïns quan els turistes som nosaltres; som nosaltres que si lloguem un pis preferim els turistes als veïns; som nosaltres que exigim cobrir els carrers plens de cotxes, però el nostre és un d'aquests; som nosaltres que ens queixem per la música dels bars però ens la baixem pirata d'Internet.

Londres, la ciutat de la música en viu, ha tancat més de la meitat dels seus locals nocturns per les queixes dels veïns. L'essència de la ciutat és la convivència entre el caos i l'ordre. Potser els uns hauran d'abaixar el volum, però els altres hauran de comprendre que viure a la ciutat té una bona dosi de tolerància, de tolerància urbana, o l'acabarem gentrificant!




_______________
_______________

Gentrificació

La gentrificació –ennobliment– és un procés de transformació física, econòmica, social i cultural d'un barri (o àrea/població més o menys extensa) antigament degradat o de classe baixa que acaba essent de classe mitjana-alta. Els edificis hi són restaurats o modificats, tot incrementant-ne el valor, cosa que a la llarga n'acaba expulsant llurs antics habitants, més pobres.
És un fenomen que s'està donant al centre de moltes ciutats d'Occident, especialment a Europa, canviant una tendència ja secular de llurs classes dirigents, que n'abandonaven els centres en benefici d'eixamples més salubres o suburbis distingits.
El terme (traducció de l'anglès gentrification) fou inventat per la sociòloga Ruth Glass el 1964, tot descrivint el que passava al districte londinenc d'Islington:
Un per un, molts dels barris obrers de Londres han estat envaïts per classe mitjanes. Cases rònegues i modestes -dues habitacions a dalt i dues a baix- han estat comprades, un cop els seus arrendaments s'han acabat, esdevenint residències elegants (...). Un cop aquest procés de 'gentrificació' comença en un barri, progressa ràpidament fins que tots els seus antics habitants de classe obrera n'han estat foragitats i tot el caràcter social del barri capgirat.
Una variant no urbana ni exactament amb les mateixes característiques es dóna als pobles de muntanya que sobtadament passen de l'abandó a una renaixença com a nucli de segones residències (cases restaurades).

Arguments a favor

La gentrificació s'ha justificat per part dels governs local, normalment sota polítiques de "reestructuració urbana". El que aquestes polítiques busquen, però, és que els residents de classe més obrera surtin del centre de la ciutat i vagin cap als afores o suburbis, i també es busca reestructurar la ciutat per millorar la circulació entre el centre i les zones residencials dels voltants de la ciutat. A nivell econòmic, la ciutat es beneficia de l'augment de taxes i de preus del lloguer com a conseqüència de la gentrificació.

Es pot argumentar a favor de la gentrificació al·legant que la rehabilitació dels edificis és una bona alternativa a l'expansió de la ciutat, ja que la ubicació dels barris gentrificats sol ser cèntrica i es beneficia de transport públic i altres comoditats urbanes. Un argument pervers, però, seria el que diu que el procés de gentrificació és bo perquè dóna veu a les comunitats més desafavorides que així tenen una manera de fer escoltar les seves reivindicacions.

Arguments en contra

L'argument predominant en contra de la gentrificació rau en l'obligació moral d'inhibir els efectes adversos que el procés pot tenir per les comunitats gentrificades. "La gentrificació és només l'aleta que veiem sobre l'aigua. A sota hi ha la resta del tauró: una nova economia americana en la qual la majoria de nosaltres serem més pobres, una minoria serà molt més rica, i on tot anirà més ràpid, més homogeni i més controlat o controlable"–Rebecca Solnit (2000) [1]

Chester Hartman afirma que el "dret a desplaçar" de la societat actual és un fet aclaparador; els propietaris de residències poden desplaçar els seus inquilins d'una manera o d'una altra. Un canvi de casa forçat sobre persones que tenen pocs recursos per afrontar-ho, juga en contra dels individus i les famílies i té costos socials.

Hi ha estudis que mostren que aquells que solen ser desplaçats són en gran proporció no-blancs, d'edat avançada, pobres i de famílies nombroses. El desplaçament els empeny a un mercat immobiliari esbiaixat que els força cap a unes residències més cares i menys adequades per les seves necessitats.

L'increment de les taxes fa que els propietaris de les cases hagin de triar entre pagar i quedar-se (a través de l'increment del preu del lloguer) o bé vendre la propietat i marxar de la comunitat gentrificada.

Un altre argument en contra diu que la gentrificació redueix el capital social de l'àrea afectada. Les comunitats tenen uns vincles molts forts amb la història i la cultura del seu barri. Si es provoca que els veïns d'una zona gentrificada hagin de marxar, el capital social de l'àrea se'n ressent.




______________________
______________________

Papers moneda i finances: rèquiem o nova onada?


Les monedes tenen tres funcions principals: exercir com a unitat de mesura (denominació de preus, mesura del comerç i transaccions financeres internacionals), com a mitjà de pagament (divisa vehicle, divisa refugi, obligacions financeres i pagaments del comerç internacional) i com a dipòsit de valor

JOAN TORRENT-SELLENS - PROFESSOR DE LA UOC

En teoria, una moneda no és res més que una part infinitesimal i proporcional de la riquesa d'una economia. Però, el valor de la moneda és intangible. No té equivalència física. La força d'una divisa rau en el fet que tots ens creiem que el tros de paper o la moneda que tenim a les mans val el que diu el paper o el tros de metall, cosa que, en realitat, no és cert. Precisament i, per cert, molt poc comentat, aquest és el punt feble del sistema. Si de cop deixéssim de creure en la validesa de la intangible moneda, aquestes deixarien de tenir valor. Tot sembla indicar que estem a les portes d'una tempesta perfecta. Encara s'ha de veure si la tempesta prendrà forma d'huracà i s'ho emportarà tot, o bé si tindrà efectes de destrucció creativa, i encetarem una nova onada. Però anem a pams.

Primer. Les monedes tenen tres funcions principals: exercir com a unitat de mesura (denominació de preus, mesura del comerç i transaccions financeres internacionals), com a mitjà de pagament (divisa vehicle, divisa refugi, obligacions financeres i pagaments del comerç internacional) i com a dipòsit de valor (instruments financers i reserves internacionals). Una moneda es consolida a mesura que les persones la utilitzen per a aquestes tres funcions.

Segon. En origen, els mercats i el sector financer són vitals per al flux econòmic perquè són els encarregats de canalitzar l'estalvi cap a la inversió o el consum. Són el vehicle, la corretja de transmissió, a través del qual s'articula el creixement econòmic i el benestar material.

Tercer. Durant les últimes dues dècades, i impulsats per la globalització financera, els mercats financers han adquirit unes fonts de creixement que no li són del tot pròpies i que, progressivament, els han allunyat de l'economia real. Aquest model de generació de valor es caracteritza per sis coses. Primera: un increment espectacular dels fluxos financers. Segona: les dues variables clau de l'economia financera, el tipus d'interès i el tipus de canvi, ja no es determinen sobre la base de l'economia real. Tercera: una activitat altament innovadora, que ha consolidat un procés de concentració d'entitats i una supressió alarmant de les condicions de competència. Quarta: una operativa basada en les expectatives d'informació, altament volàtils, i que s'allunyen progressivament del seu substrat real. Cinquena: uns models de negoci basats en el curt termini, amb una supremacia dels operadors privats i una voraç capacitat de fagocitar altres mercats. I sisena: una creixent importància estratègica del sector financer dins de les economies nacionals, amb augment notable del seu poder econòmic, polític i mediàtic. Les entitats financeres són els principals campions nacionals de la globalització.

Quart. Per bé que la generació de valor en el sistema financer global ocupa moltes persones i genera quotes creixents del PIB, una part creixent de la població mundial creu que aquest model del creixement s'associa amb la pitjor versió del capitalisme global: curtterminisme, especulació, opacitat, abús de poder i restriccions de les condicions de competència.

Socialització de pèrdues.

Cinquè. La gestió de la darrera crisi financera internacional ha aguditzat aquesta sensació. S'han socialitzat pèrdues, s'han salvat entitats, s'ha prioritzat l'economia financera al davant de l'economia real, s'ha prioritzat la política monetària expansiva i uns tipus d'interès més que baixos i, a través de la nova onada tecnològica, la volatilitat del sistema no para de créixer.
En aquest context d'incertesa i volatilitat, tipus d'interès negatius, especulació i allunyament de l'economia real, no és estrany que apareguin noves monedes, per exemple el bitcoin, i nous models del negoci financer. Els incentius a l'operativa alternativa ja estan sobre la taula.

I si els intercanvis de coneixement per coneixement no paren de créixer, les persones necessitaran noves unitats de valor, nous mitjans de pagament, nous dipòsits de valor. També noves entitats financeres que responguin a la nova economia de l'intercanvi i que siguin socialment responsables. El canvi de les entitats tradicionals ha d'anar molt més enllà que establir nous canals de comunicació amb els clients. S'han de canviar els fonaments del model i els valors del negoci. Rèquiem o nova onada?






BITCOIN A CLASSESDEVALENCIA







________________________
________________________

Moneda de canvi


The Social Coin, convertida en divisa virtual del 4YFN, preveu tancar l'any amb una ronda de finançament de fins a quatre milions

Al juny rebran a Singapur un premi de l'ONU a la millor innovació digital amb gran impacte social

Una idea que combina emprenedoria i vocació social ha començat a posar-se en marxa de veritat. The Social Coin, convertida en la moneda "oficial" del saló de les 'start-ups' 4Years From Now (4YFN), celebrat en paral·lel al Mobile World Congress (MWC) a Barcelona, espera tancar aquest any amb una ronda de finançament d'entre dos i quatre milions d'euros, explica el seu fundador, Iván Caballero.

Creada a partir d'una moneda simulada amb un valor de 10 euros que inicia cadenes d'accions desinteressades durant un període de temps que es poden seguir i mesurar a través de la seva web, la companyia ha aconseguit unes 30 empreses com a clients, així com una quinzena d'universitats de tot el món. Al 4YFN s'ha utilitzat aquesta 'divisa' per promoure els principis d'aquest saló: "connectar, inspirar i propulsar". Qui ajuda entrega la moneda al receptor del suport i se segueix la cadena fins a plantar la 'divisa', que és biodegradable i conté unes llavors, de les quals naixerà un arbre o una planta.

Els seus clients adquireixen la llicència per a l'ús de la seva plataforma a través de la qual estimulen accions socials per part del seu personal. Una de les companyies que contractarà aviat el servei és Schneider Electric per al programa de 'wellness' per als 175.000 treballadors que té a tot el món.

Però l'empresa d'aquest antic alumne d'Esade s'està transformant cap a un negoci social mitjançant el qual les ciutats poden fer un seguiment de les actituds altruistes i desinteressades de la seva població o les seves inquietuds i aplicar polítiques que estimulin o primin determinades actuacions. Barcelona és la primera ciutat que han aconseguit com a client, però negocia amb Santander, Tel Aviv (Israel), Palo Alto i Berkeley (Califòrnia, EUA) i Nova York.

UN MILIÓ D'EUROS D'EUROPA

La idea els va permetre accedir a un milió d'euros de finançament a través del programa europeu SME Instrument. Es tracta d'utilitzar la informació recopilada als sensors disseminats per la ciutat, els comentaris dels ciutadans a les xarxes socials i altres plataformes per analitzar i classificar les seves preocupacions i, via intel·ligència artificial, proposar-los reptes. Un exemple: "Si avui el ciutadà va a la feina a peu perquè hi ha molta contaminació, tindrà dades sobre l'impacte que té aquest comportament en el medi ambient i es podran adoptar mesures per primar-lo, sigui a través de les ajudes socials que rep, reduccions d'impostos o en el consum dels serveis de la ciutat", explica Caballero.







Proves de la JQCV 2016


Certificats de coneixements generals

Certificats de capacitació tècnica
 

blogger templates | Make Money Online